Reálná zkušenost se směnárnou exchange.cz: Když tradiční bankovní systém selže, kryptoměny přicházejí na pomoc

Pavol Travnik
2 min readApr 3, 2023

--

Dnes (3. 4. 2023) jsem se rozhodl využít služeb směnárny exchange.cz, abych směnil 5 500 amerických dolarů na české koruny a to bankovním převodem.

Když jsem u telefonického zadání příkazu zaměstnankyni směnárny popsal svůj záměr, byl jsem překvapen, když mi sdělila, že peníze nemohou být nově poslány mezi jinými bankami, než na které má směnárna účet. Důvodem bylo, že zprostředkující banka směnárně nedovoluje posílat peníze v takovémto případě, protože vztah musí být odběratelský. I když byl vztah mezi mnou a směnárnou legální, standardní a splňoval všechny náležitosti proti praní špinavých peněz (AML) a ověření klienta (KYC), byla moje transakce zablokována zprostředkující bankou, která zpracovává transakce v dolarech. Sprostředkující banky, někdy také označované jako zprostředkovatelé nebo odpovídající banky (correspondent banks), jsou finanční instituce, které poskytují služby mezi dvěma jinými bankami, které nemají přímý bankovní vztah. Jedná se o důležitý prvek mezinárodního bankovního systému, který umožňuje převod peněz a provádění transakcí mezi různými zeměmi a měnami.

Tento nečekaný problém mě donutil hledat jiné možnosti. Nakonec jsem byl nucen provést směnu v mé bance, což bylo mnohem méně výhodné. Rozdíl mezi kurzem nabízeným směnárnou a mou bankou byl značný, a tak jsem přišel zhruba o 4 000 CZK.

Tato zkušenost mě přiměla přemýšlet o možných alternativách pro podnikatele a jednotlivce, kteří potřebují pružnější a spolehlivější způsob, jak provádět mezinárodní transakce. Kryptoměny, jako je Bitcoin a Monero, se zdají být ideálním řešením. Monero navíc nabízí anonymitu a soukromí, což může být pro mnohé podnikatele atraktivní.

Aby jste neztráceli čas hledáním informací o tom jak používat kryptoměny v podnikání, doporučuji vám absolvovat online kurz od Juraja Bednára.

--

--